.

• TalitaKoemi.gif
  • voedselbank.gif

Weeshuis in Doi Saket

Vlak bij Chiang Mai, in Doi Saket,  is een opvangcomplex gebouwd voor weeskinderen uit de bergen ten noorden van Chiang Mai
Dit tehuis is opgezet door een Duitse donateur, de naam is School for Live. Deze Duitse man is jaren geleden overleden, zo is ook de geldstroom langzaam opgedroogd.

Onze vriend Paul Daniels attendeerde ons op het probleem in dit weeshuis. Samen zijn we in november 2022 gaan kijken wat we konden doen.

DoiSaket14.De gebouwen staan er zeer slecht bij, de rode aarde kleeft aan je schoenen , het eten is minimaal ; waar te beginnen ??
Voorlopig hebben we, samen met Paul , besloten dat we ons op voedsel en enkele betaalbare problemen richten.  ( EHBO  kast aanvullen , dak van het eetverblijf vernieuwen. )

Er leven daar 140 kinderen , in leeftijd variërend van 4 tot 16 jaar.
Deze kinderen staan als wees ingeschreven, ze gaan alleen met de songkran vakantie naar familie.

In het weeshuis zijn gebouwen met slaapzaaltjes voor jongens en meisjes apart, lesgebouwtjes , en rondom wordt er groente verbouwt.
De kinderen krijgen les op een laag niveau , ze spreken nauwelijks een woord engels. Maar dat maken we wel vaker mee.

DoiSaket03.Paul heeft een vrouw, Benz, gevonden. Benz kookt, samen met 5 andere vrouwen, de maaltijden voor de beveiliging van de prinses als de prinses in Chiang Mai is.
Benz en haar ploegje , zijn non-Thai, ze hebben geen Thais paspoort maar mogen wel werken.
Vanaf december 2022 kookt Benz en staf 2 dagen per week voor alle kinderen in weeshuis Doi Saket.
1x Per week verzorgd stichting de Vaan Goosen het eten, en 1 x per week Paul met een vriend ( Marc Faber ).
Benz kookt rondom haar huis, het eten wordt in grote pannen vervoerd in een pick-up truck, 25 minuutjes rijden en aangekomen bij het weeshuis helpen de kids mee om de ijzeren bakjes gevuld te krijgen. Het eten voor de lunch is hetzelfde als het avond eten. Er wordt voldoende aangeleverd.

DoiSaket04Benz is zo vindingrijk! Ze koopt alles op de markt, krijgt inmiddels leuke kortingen en maakt soms nog meer maaltijden om op de terugweg even bij was zeer arme mensen langs te gaan.
Er gaat geen kruimel rijst verloren.

Iedereen is haar erg dankbaar.
En zo heeft Benz en haar staf ook een zeker bestaan.

Op deze manier worden de weeskinderen geholpen, maar ook Benz en haar staf en sommige vergeten arme mensen .

Allemaal vrolijke gezichtjes !

Renee Goosen, 27-12-2023