.

• voedselbank.gif

ChaleoPavana Memorial School voor gehandicapte kinderen

School voor gehandicapte Thaise kinderen

Op 20 oktober j.l. stond er op Thaiblog een oproep van Jos, een Belgische man die al 13 jaar in Thailand woont, of er nog mensen het hart op de goede plaats hadden. Hij vroeg een donatie voor de school waar de gehandicapte neef van zijn vrouw op zit.

ChaleoPavana7Samen met Wilma en Ton , zijn Jan en ik (Renee) op vrijdag 15 december kennis gaan maken op de school.

Met Jos  bij een benzine-station afgesproken en via allerlei binnen wegen kwamen wij bij “ de school “.

Het gebouw zelf is 3 jaar geleden door Red Bull Thailand gedoneerd. Kosten nog moeite gespaard, het bied ruimte aan 500 kinderen.
Maar: er zijn te weinig leerkrachten en er is te weinig structuur.
Het zwembad kan niet gebruikt worden vanwege te weinig mensen die hulp kunnen bieden aan de kinderen.

We zagen kinderen van 4 tot 18 jaar, allemaal met een lichamelijk handicap, sommigen waren ook geestelijk minder begaafd en anderen waren doof of doof-stom.

Alle kinderen zien er goed verzorgd uit, iedere dag een ander pakje aan, mooie douche en slaap gelegenheid.

Er zin heel veel klaslokalen.

Maar het onderwijs op een heel laag niveau. Een vorm van fysiotherapie of andere manier om lichamelijke verbeteringen te bewerkstelligen is er niet.

ChaleoPavana4Wel blije kinderen die elkaar allemaal helpen. Veel rolstoeltjes en looprekken, aangepast aan de behoeftes. Destijds ook gedoneerd door Red Bull Thailand.

De meeste kinderen blijven ook in het weekend op de school, de meeste leerkrachten ook.
Sommige kinderen zien hun ouders of familie maanden niet.
Natuurlijk komen ze van ver, de familie is blij dat deze kinderen hier ondergebracht kunnen worden, maar hoe lang blijft dit alles bestaan?

Belgische Jos maakt zich grote zorgen, en maakt dit ook duidelijk aan de school directie. Die kunnen het probleem niet ondervangen, Thai Style.
De neef van de vrouw van Jos is 17 jaar en gaat ieder weekend mee naar het huis van Jos en zijn vrouw. Een grote Thaise jongen, in een rolstoel natuurlijk, en met aangepaste omgangsvormen. Hij spreekt slecht.
Maar is wel een van de gelukkigen die in het weekend naar huis kan.

20240211Stichting De Vaan Goosen doneert van af 1 januari maandelijks een bedrag dat via Jos besteed gaat worden voor de kinderen. Nu weten we zeker dat alle middelen naar de kinderen gaan.
In principe geld deze donatie gedurende 1 jaar, daarna zien we wel verder.

Enorm veel respect voor Jos, die zich het lot van deze kinderen zo aantrekt.

Renee Goosen, 15-12-2023

ChaleoPavana5ChaleoPavana8ChaleoPavana3